:

Hvad vil det sige at være et team?

Rey Collier
Rey Collier
2025-07-31 01:15:35
Count answers : 2
0
Er I et team? Eller er I ’bare’ en arbejdsgruppe, der med teambegrebet pynter jer med lånte fjer? Forskellen på grupper og teams Den traditionelle sondring mellem grupper og teams har været alment udbredt og accepteret længe. De fleste af os accepterer således en distinktion, der – groft skåret – påpeger, at en gruppe tilfældigt samlede mennesker, der står ved et busstoppested ikke er et team, og at en gruppe mennesker, der arbejder sammen om en opgave, for eksempel et middagsmåltid på en restaurant, er et team. Oprindeligt er TEAM et akronym fra det tidlige 1900-tal udviklet i forbindelse med en større sportsbegivenhed. Bogstaverne står for: Together Everyone Achieves More. En bredere teamforståelse kan man tale om, at teamkultur ikke nødvendigvis står og falder med komplementært samarbejde omkring en opgaves konkrete udførelse, men i lige så høj grad bør baseres på de rammer, afdelingens medarbejdere skaber for hinanden for, at den enkelte kan udføre sit arbejde optimalt eller har mulighed for at ’teame op’ når og hvis opgavens karakter giver anledning hertil. At de kan spille hinanden gode, såvel sammen som hver for sig, så at sige. Man kan derimod tale om en ikke-opgaverelateret teamkultur, hvor det er en fælles ansvarlighed for gruppens medlemmer, deres velbefindende, det fælles arbejdsmiljø og et fælles sæt spilleregler, der udgør fundamentet for teambegrebet. Den udvidede brug af teambegrebet giver rigtig god mening i organisationer og afdelinger, hvor en styrket fællesskabsfølelse, ansvarlighed og commitment til hinanden vil kunne styrke afdelingens samlede performance.
Earnest Pagac
Earnest Pagac
2025-07-30 21:42:50
Count answers : 1
0
Hvad vil det sige at være et team? Teamwork kommer ikke af sig selv, men der er mange ting, der kan spænde ben for et godt samarbejde i teamet. For at teamwork skal føre til opnåelse af drømme, skal der være en vision, der er klar for hver enkelt medarbejder. Visionen vil guide medarbejderne, når de løser opgaverne alene eller sammen og træffer beslutninger. Som teamleder kan du bedre motivere og inspirere, når medarbejderne i teamet er samlet om en fælles vision og kender kerneopgaven. Forskning viser, at de mest effektive teams er dem med psykologisk tryghed. Det er afgørende for sammenholdet, og de resultater teamet kan levere, at der er plads til, at man stiller spørgsmål ved tingene uden at frygte, at man fremstår dum eller usikker eller som om man angriber kollegernes faglighed. Sådan øger du den psykologiske tryghed: Opbyg gode relationer Vær nærværende Inkludér Tag et fælles ansvar Fokuser på den fælles udvikling Vis at du også er sårbar Sæt ind der hvor skoen trykker. Du kan styrke teamsamarbejdet ved at fokusere på det enkelte teammedlems styrker og potentiale. Vurder løbende, hvordan medarbejderne passer bedst ind i opgaveløsningen i forhold til deres styrker og sørg for løbende at udfordre dem.
Estevan Bergnaum
Estevan Bergnaum
2025-07-30 20:06:47
Count answers : 1
0
At være et team handler om tættere samarbejde og mere selvstyre eller selvledelse, hvilket stiller større krav til medarbejdernes sociale kompetencer og evnerne til at skabe et godt forhold mellem kollegerne. Det er vigtigt at skelne mellem, om man er et team eller en gruppe, da det kan føre til dårlig trivsel at kalde sig team, hvis man ikke er det. I team- og projektarbejde er udfordringen at skabe så klare roller som muligt uden at låse teamet fast og fratage det muligheden for selv at udvikle sig. Teamarbejde kan give mere indflydelse, men det kan også være med til at lette ansvarspresset på den enkelte medarbejder.