HTH og Invita ejes af Nobia Denmark.
Finanskrisen betød i den grad ændrede markedsvilkår for køkkenbranchen og tog også pusten fra Nobia Denmark, der ejer køkkenbrands som HTH, Invita og Uno Form.
Nobia Danmark har allerede etableret sin første butik i Neumünster og er i gang i Hamborg.
Fordelen ved Nordtyskland er, at der stort set ikke rykkes på leveringstiden som til butikken i København, påpeger Nobia Danmarks direktør, Lars Bay-Smidt, over for avisen.
Kriseårene har ifølge køkkendirektøren gjort virksomheden mere konkurrencedygtig, ligesom man har taget markedsandele på især business-to-business, hvor man i dag har øget fokus på at sælge løsninger til eksempelvis boligforeninger og typehuse.
Ud over eksport skal den fremtidige vækst hentes online, hvor undersøgelser peger på et stort potentiale.
Desuden har Nobia Danmark indgået samarbejde med en række virksomheder, der skal hjælpe med at bygge teknologi ind i fremtidens køkkener, eksempelvis indbyggede højtalere i køkkenskabene.
En strategi, som danske Montana har dyrket siden 2009.
Fakta: I 2013 havde Nobia Danmark en omsætning på cirka 1,6 milliarder kroner, hvilket er 25 procent bedre end i 2009.
I 2013 landede koncernen et nettoresultat på 106 millioner kroner, hvilket er det bedste resultat set over den seneste seksårige periode.
Årets bruttofortjeneste lyder på 550 millioner kroner, og så høj har den kun været én gang tidligere, i 2012.
Cirka 35 procent af omsætningen er hentet på eksportmarkederne.